Jak připravit větší raut na rodinnou oslavu (a nezbláznit se)

Už jako malá jsem milovala párty. Když mi bylo tak pět šest, pořádala jsem u babičky pro děti karnevaly. Když jsem byla větší, začala jsem pořádat plesy, festivaly a párty pro dospělé. Protože se ale už delší dobu pohybuji v oboru, který s pořádáním akcí, kde je legrace nemá pranic společného, zbývá mi pořádání akcí doma.

Tak nějak od přírody jsem prostě hostící typ. Málokdy se stane (teď nevím, jestli se to vlastně někdy stalo), že nemám pro návštěvu navařeno a napečeno. Mám ráda plné stoly. A to až tak, že se žádný další talířek nevejde. Baví mě rozmanitost a taky vymýšlení témat. Ne jako kostýmové party, toho by se u nás doma nikdo nechytl. Ale prostě, aby spolu jídlo tak nějak ladilo. Když jsme s mamkou po návratu z Thajska dělaly asijský večer, vyrobila jsem k její ostré večeři mangový cheesecake z kokosového mléka. V létě mě nejčastěji uvidíte stát u grilu. Potom mě hodně inspiruje Itálie. To jejich caprese, crostini, gelato…. Kdo by to nemiloval. Vůbec středomořská kuchyně je podle mě jedna z těch zajímavějších.

Tento víkend nás čeká opravdu velká rodinná oslava, takže ruku k dílu – vaření – musí přiložit každý. Na mě jako obvykle vyšel dort. Dorty jsou totiž moje specialita. Potom také pár druhů sladkého a nakonec něco „na zobačku“. Protože se na jednom místě sejde i několik diabetiků, zadání rautu znělo jasně – BEZ CUKRU.

Nemůžu říct, že by se mi nelíbilo. Spíš naopak, s tímhle zadáním jsem naprosto spokojená, protože vím, že i já si budu moct něco dát. Na druhou stranu bude docela fuška uspokojit mlsné jazýčky našich gurmánů a také zaujmout kuchařské expertky, které v rodině máme, aby jejich první slovo nebylo bez cukru a bez mouky? No fuj. Přece jen low carb kuchyně je hlavně při pečení poměrně specifická.

Plánování rodinných oslav a hlavně jídla na ně je pro mě  z větší části spíš plánováním. To vaření je potom druhá fáze, kterou už nějak zmáknu.

Kein Platz im Vereinsheim? Feiert euer Jubiläum im Sommer und draußen!
(pinterest)

Jak tedy připravit větší raut a nezešílet den předem?

Existuje určitě několik způsobů, jak nachystat občerstvení na rodinnou oslavu. Pokud si nechcete nic komplikovat, objednejte raut u cateringové společnosti. 🙂 Ušetříte si spoustu času, práce a starostí. Jestli ale rádi vaříte jako já a mamka, musíte trochu plánovat. Přeci jen celodenní party pro 20+ lidí je už taková malá svatba. A taková akce vyžaduje přípravu.

1.Zjistěte počet lidí a případná zdravotní omezení

Sestavte si seznam hostů. Pokud jsou to příbuzní, obvykle je dobře znáte a víte, zda mají nějakou potravinovou alergii, případně co nesmí jíst.

2.Vymyslete téma

Při plánování oslavy už většinou tušíte, zda zvete hosty na letní grilování, piknik, nebo zda budete sedět odpoledne u dortu a kávy v obýváku. Nezapomeňte zvážit roční období, předpověď počasí a takové zase prostorové, časové a v neposlední řadě i finanční možnosti.

Vintage garden party ideas
(pinterest)

3.Sežeňte si pomocníky

Nemusíte si hned najímat profesionální catering. Stačí když rozdělíte funkce. Rozumí manžel vínu? Dejte mu na starost veškeré nápoje od nealka přes pivo a vínem konče. Tatínek rád kouká do ohně? Nebojte se ho postavit ke grilu. Když se zamyslíte, zjistíte, že spoustu věcí nemusíte dělat sami. Staří jen pěkně poprosit.

4.Načerpejte inspiraci

Nikdo nečeká, že máte místo mozku tisícistránkovou  kuchařku. Proto si trochu pomozte a čerpejte inspiraci v těch papírových a nebo napříč internetem. Můj velký pomocník je pinterest. Stačí základní znalost angličtiny a máte téměř neomezenou studnici nápadů, co dát na stůl.

5. Napište si přesný „škatulkovaný“ seznam jídel, která chcete připravit a hlavně se ho držte!

Pokud jste dost inspirativně naladění, začněte vymýšlet a sepisovat jídla. Zohledněte i suroviny, které máte zrovna na zahrádce, nebudete muset vše kupovat. Vymyšlená jídla si rozdělte do několika kategorií podle toho, na jakou oslavu jídlo připravujete. Plánujete letní grill party? Můžete použít například – předkrm, gril vege, gril maso, přílohy, salát, dipy atd. Možností je spousta. Díky kategoriím budete přesně vědět, kolik čeho potřebujete připravit a zda toho není někde zbytečně moc nebo naopak málo. Nebudete mít osm druhů jednohubek a například jen jeden druh masa.

Psát můžete samozřejmě na papír. Já ale doporučuji nějakou poznámkovou aplikaci v telefonu nebo alespoň word. Papír totiž můžete ztratit a v elektronické verzi se budete lépe orientovat. Můžete snadno připisovat nebo mazat. Jsem si jistá, že první plánovaná verze totiž nebude tou poslední.

6.Sestavte nákupní seznam

Ke každému plánovanému jídlu si napište odhadovaný počet surovin, které budete potřebovat. Vše piště v baleních. S gramy se neobtěžujte. V obchodě se Vám to bude potom lépe házet do košíku.

7. Udělejte „fahrplan“

Když víte, co budete vařit, dokážete odhadnout, kolik času budete potřebovat na přípravu. Udělejte co nejvíce věcí předem. Je spousta jídel a cukroví, kterému den nebo dva na rozležení prospěje. Využijte toho! Zeleninu a ovoce krájejte před akcí. Nebude potom oschlá.

A to nejdůležitější na závěr?

Výsledek obrázku pro shit happens

Ono se vždycky něco posere. Takže nepanikařte. Snažte se o dokonalost, ale nevyžadujte ji. Nejste profíci. Neživíte se tím. A vaříte pro svoji rodinu / přátelé. Jasně, vždycky se najde někdo, kdo vás pomluví, tomu se nedá zabránit. Ale vařte s láskou, se zápalem, prostě pro radost. Myslete na to, že za spálenou omáčku se nestřílí 🙂

 

Print Friendly, PDF & Email

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

nineteen − eighteen =